Stiri de ultima ora

Pianista Elisabeth Leonskaja şi dirijorul Horia Andreescu, în stagiunea online a Filarmonicii George Enescu

Pianista Elisabeth Leonskaja şi dirijorul Horia Andreescu, în stagiunea online a Filarmonicii George Enescu
Cultura
Pianista georgiană Elisabeth Leonskaja a fost solista invitată să interpreteze, în seria „Beethoven 250“, Concertul nr. 2, în si bemol major, pentru pian şi orchestră, op. 19 al compozitorului german.

Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” a mai avut în program Uvertura Egmont şi Simfonia nr. 4, în si bemol major, op. 60.

Elisabeth Leonskaja, care a studiat pianul în spiritul tradiţiei marilor muzicieni sovietici - precum David Oistrah, Sviatoslav Richter şi Emil Ghilels -, a câştigat în 1964, la Bucureşti, competiţia de pian a Concursului „George Enescu“.

„M-am întors cu bucurie de fiecare dată să cânt pe scena Ateneului Român, după ce am câştigat acest concurs. A fost un mare succes al vieţii mele, cariera mea concertistică a început probabil de la acel moment al câştigării Concursului «Enescu»”, a subliniat artista într-un interviu.

Horia Andreescu a colaborat cu Filarmonica „George Enescu” de la debutul său din anul 1987. Până în 2010, pentru mai bine de 18 ani, a fost Directorul Artistic şi Dirijorul Şef al Orchestrelor şi Corurilor Radio România. În anii 80 şi 90 a fost dirijor învitat permanent al unor importante ansambluri germane: Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda şi Capela de Stat din Schwerin.

Recunoscut mai ales pentru interpretările de referinţă ale capodoperelor lui Haydn, Beethoven, Berlioz sau Bartók şi pentru relaţia privilegiată pe care o are cu superstarurile artei interpretative, Horia Andreescu este, în acelaşi timp, un remarcabil promotor al muzicii noi şi al tinerelor talente. Este frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiţii internaţionale, iar prin activitatea sa de profesor asociat al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti contribuie esenţial la creşterea noilor generaţii de instrumentişti şi dirijori.

De-a lungul cerierei, a dirijat ansambluri precum Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Capela de Stat din Berlin, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica Regală din Londra, Orchestra Naţională a Rusiei, Orchestra Simfonică BBC Scotland, orchestrele simfonice din Viena, Ierusalim, Rejkjavik, Alabama şi Taipei, orchestrele radio din Viena, Leipzig, Hamburg, Köln, Copenhaga, Madrid, Katowice, Sofia şi Ljubljana, cele trei ansambluri ale Radioului Olandez, orchestrele filarmonice din Amsterdam, Stuttgart, Budapesta, Johannesburg şi Nagoya, orchestrele de cameră din Israel şi Olanda, Orchestra Arenei din Verona, Collegium Musicum Copenhaga şi ansamblul Modern din Frankfurt.

Născută la Tbilisi (Georgia), într-o familie rusă, Elisabeth Leonskaja a fost considerată copil-minune şi a concertat pentru prima dată la vârsta de 11 ani. În timpul studiilor la Conservatorul din Moscova, a obţinut premii la concursurile internaţionale de prestigiu printre care Enescu, Marguerite Long şi Regina Elisabeta. S-a format sub îndrumarea lui Sviatoslav Richter, colaborarea cu maestrul contribuind în mod decisiv la dezvoltarea carierei ei. Marele pianist a invitat-o pe tânăra solistă să cânte împreună cu el în duet. Colaborarea pe scenă şi prietenia personală dintre Sviatoslav Richter şi Elisabeth Leonskaja a durat până la moartea maestrului, în 1997. În 1978, pianista a părăsit Uniunea Sovietică şi s-a stabilit la Viena.

Interpretarea sa remarcabilă de la Festivalul de la Salzburg, din 1979, a reprezentat debutul carierei sale concertistice în ţările occidentale. Elisabeth Leonskaja a concertat cu aproape toate orchestrele importante din lume.

În Austria, meritele i-au fost recunoscute prin acordarea unor importante distincţii: Leonskaja este membru de onoare la Konzerthaus din Viena şi, în 2006, a primit Crucea de Onoare pentru serviciile  deosebite aduse vieţii culturale, aceasta fiind cea mai înaltă distincţie de acest fel din Austria.
stiripesurse.ro

Articole similare :
comments powered by Disqus