Stiri de ultima ora

Muzica live revine acasă, pe scena Ateneului Român, în deschiderea stagiunii simfonice 2020-2021

Muzica live revine acasă, pe scena Ateneului Român, în deschiderea stagiunii simfonice 2020-2021
Cultura
Deschiderea stagiunii simfonice 2020-2021 a Filarmonicii „George Enescu“ va avea loc, după câteva luni de întrerupere, miercuri, 7 octombrie, şi joi, 8 octombrie, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român.

Orchestra Filarmonicii, condusă de dirijorul englez Stefan Asbury, propune un program alcătuit din următoarele lucrări: Pavana de Gabriel Fauré, Concertul nr. 1, în la minor, pentru violoncel şi orchestră, op. 33 de Camille Saint-Saëns şi Simfonia nr. 2, în re major, op. 36 de Ludwig van Beethoven. În calitate de solist al serii, va apărea violoncelistul de talie internaţională Andrei Ioniţă.

În prima parte a  noii stagiuni, dirijorii Christian Badea, Stefan Asbury, Alexander Walker, Jonathan Berman, Lior Shambadal, Theo Wolters, Jin Wang, Gian Luigi Zampieri vor conduce Orchestra Filarmonicii „George Enescu“, care va acompania solişti renumiţi precum pianistul Daniel Ciobanu, violoncelistul Andrei Ioniţă, violoniştii Mihaela Martin,  Remus Azoiţei, Florin Croitoru, violistul Răzvan Popovici şi pianistul Cristian Niculescu.

„2020-2021 este stagiunea de debut în calitate de Director de Onoare a celebrului pianist şi dirijor Christian Zacharias, marcând şi mandatul în premieră în România de solist în rezidenţă  a multipremiatului pianist  Daniel Ciobanu“, declară Andrei Dimitriu, director general al Filarmonicii „George Enescu“.

„Deschiderea stagiunii 2020-2021 are loc în condiţii sanitare care impun restricţii imperative, afectând desfăşurarea concertelor. Categoric limitează repertoriul, dar restrânge şi oferta muzicienilor invitaţi, dirijori şi solişti, preocupaţi de pericolul pandemic. Pentru prima parte a stagiunii, cenzurată de diverse condiţionări, Filarmonica s-a străduit să susţină actul artistic cât mai aproape de standardul marii performanţe europene. Şi cred că, în bună măsură, am reuşit. Prezenţa unor nume de mare autoritate muzicală – Christian Badea, Andrei Ioniţă, Mihaela Martin, Stefan Asbury, Daniel Ciobanu, Viniciu Moroianu ş. a. –  este o garanţie că vom reuşi să confirmăm statutul european al ansamblurilor noastre. Vom prezenta şi alte formule orchestrale în premieră, alte programe de real interes pentru melomani şi lumea muzicală, pe care le vom anunţa în formele consacrate“, subliniază managerul general al instituţiei.

Un concert dirijat de Tiberiu Soare, realizat în parteneriat cu Uniunea de Creaţie Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), este programat pe 29 şi 30 octombrie 2020, fiind dedicat centenarului Uniunii Compozitorilor din România.

Alături de orchestră, Corul Filarmonicii „George Enescu“ va prezenta publicului în cadrul concertelor vocal-simfonice câteva dintre cele mai reprezentative partituri clasice, semnate de Bach, Mozart şi Beethoven. În Anul Beethoven 250, vom prezenta în premieră la Bucureşti transcripţia pentru flaut şi orchestră a Serenadei de Beethoven în interpretarea lui Ion Bogdan Ştefănescu.

Invitat obişnuit al unor orchestre de top din lume, stagiunea 2020/21 a început pentru Stefan Asbury odată cu întoarcerea sa la Bilbao (Spania), pentru a dirija lucrări de Charles Ives, care va fi urmată de angajamente la Orchestra Radio Simfonică din Frankfurt, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Orchestra Filarmonică „George Enescu“ şi Filarmonica Szczecin (Polonia).

În ultimele stagiuni, a dirijat NDR Elbphilharmonie Orchestre, Copenhagen Philharmonic, Milwaukee Symphony Orchestra, Auckland Philharmonia şi China National Symphony Orchestra. De asemenea, a condus orchestre prestigioase precum MDR Sinfonieorchester Leipzig (în cadrul Beethovenfest Bonn) şi Orchestra Sinfonica de Bilbao  (în timpul festivalului Musika-Musica din 2019).

Este un promotor fidel al muzicii contemporane semnate de compozitorii Steve Reich, Wolfgang Rihm, Unsuk Chin şi Mark-Anthony Turnage. A condus, în ultimele stagiuni, premiera mondială a Concertului german de orgă semnat de Bernd Richard, la Musikverein din Viena, şi premiera mondială a Concertului pentru pian de Sir Harrison Birtwistle, alături de Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks şi de pianistul Pierre-Laurent Aimard, inclusiv premiera  acestei compoziţii în SUA, alături de acelaşi solist şi Orchestra Simfonică din Boston. După moartea compozitorului şi dirijorului englez Oliver Knussen (1952-2018), care i-a fost un mentor apropiat, a dirijat, în noiembrie 2018, ultima compoziţie completă a acestuia, împreună cu Birmingham Contemporary Music Group.

Născut în 1994 la Bucureşti, Andrei Ioniţă (foto) a început studiul pianului la vârsta de cinci ani, iar trei ani mai târziu a luat primele lecţii de violoncel. A studiat cu Ani-Marie Paladi la Şcoala de muzică „Iosif Sava” din Bucureşti şi cu Jens Peter Maintz la Universität der Künste Berlin. Este câştigător al Premiului I la Concursul Internaţional „Ceaikovski” din Moscova în iunie 2015, de asemenea laureat a numeroase concursuri internaţionale, dintre care amintim „Aram Haciaturian”, ARD, „Emanuel Feuermann”. În 2016-2018, a fost desemnat drept „New Generation Artist” de către BBC, iar în stagiunea curentă – artist în rezidenţă la Hamburg Symphoniker. 

 A concertat cu Münchner Philharmoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestra Mariinsky, Filarmonica din Skt. Petersburg, Filarmonica Cehă, BBC National Orchestra of Wales, Filarmonica din Tokio, sub bagheta unor dirijori de renume: Valeriy Gergiev, Mikhail Pletnev, Nicholas Collon, printre alţii. Andrei Ioniţă a evoluat în recitaluri susţinute la Carnegie Hall, Wigmore Hall, Konzerthaus Berlin, Elbphilharmonie din Hamburg, Zürich Tonhalle, LAC Lugano, L’Auditori din Barcelona, dar şi la festivaluri precum Kissinger Sommer, Mecklenburg-Vorpommern, Schleswig-Holstein, Verbier, Cheltenham. Discul său de debut (realizat la Orchid Classics şi lansat în primăvara 2019) cuprinde lucrări pentru violoncel solo de Bach, Kodály, Brett Dean şi Svante Henryson.  Andrei Ioniţă este bursier al Deutsche Stiftung Musikleben şi, prin generozitatea acestei fundaţii, cântă pe un violoncel realizat de Giovanni Battista Rogeri la Brescia în 1671.  
adevarul.ro

Articole similare :
comments powered by Disqus