Stiri de ultima ora

Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie, editia 10 - concluzii şi planuri de viitor

Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie, editia 10 - concluzii şi planuri de viitor
Cultura
Aproximativ 9000 de spectatori, artişti şi invitaţi din 9 ţări (Franţa, Belgia, Spania, Grecia, Italia, China, Croaţia, Austria şi România) şi 8 locaţii gazdă (Teatrul de Animaţie Ţăndărică, Teatrul Nottara, Teatrul Excelsior, Palatul Naţional al Copiilor, Muzeul Ţăranului Român, Spitalul „Grigore Alexandrescu”, Spitalul Marie Curie, Institutul Oncologic Bucureşti) au făcut posibile cele 70 de evenimente - spectacole, conferinţe, lansări de carte şi workshop-uri - din cele 11 zile în care Bucureştiul a redevenit capitala internaţională a teatrului de animaţie.

„Succesul spectacolelor de anul acesta – majoritatea jucate cu casa închisă – dovedeşte buna intuiţie a selecţionerilor şi a juriului acestui festival. Am avut piese pentru copii care au confirmat nivelul unor teatre şi proiecte independente, precum şi producţii „de generaţie nouă”, pentru o generaţie nouă de spectatori. Ne aflăm, credem noi, într-un punct de cotitură pentru teatrul vizual autohton şi, fie că punem în scenă spectacole pentru copii, fie că ne adresăm unui public mai larg şi mai eterogen, ceea ce contează este autenticitatea şi curajul cu care venim în faţa spectatorilor. Sperăm ca ediţia a 10-a să însemne o lecţie frumoasă pentru participanţi şi ca cea de anul viitor să aducă încă şi mai multe producţii inovatoare pe scenă şi noi şi noi iubitori ai teatrului vizual şi de animaţie în sălile de spectacole” a declarat Călin Mocanu, Director Teatrul de Animaţie Ţăndărică şi director al festivalului

Corabia pe valuri: Odiseea, Muzicanții din Bremen, Amintiri din copilărie, Prinț și cerșetor, Trei daruri fermecate, Kiki și Bozo, Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc, Kajtus, vrăjitorul sunt numai câteva dintre piesele care s-au bucurat în egală măsură de aprecierea publicului şi a juriului festivalului, în special datorită temelor alese, expresivităţii, calităţii vizuale şi curajului de a inova la nivelul mijloacelor artistice. Spectacolele acestea demonstreaza că poveştile – vechi şi noi – sunt cele care aduc copiii la teatru, dar că modalitatea de punere în scenă este crucială. Publicul tânăr şi foarte tânăr al festivalului s-a dovedit curajos. Acest public apreciază adaptările şi rapelul la realitatea contemporană - costumele urbane, replicile şi glumele din cotidian, morala actualizată, elementele de inovaţie presărate abil în ţesătura unor poveşti clasice sau a unor teme arhi-cunoscute - şi obligă teatrul de profil să de adapteze.

Pentru a continua aproprierea de publicul tânăr, tema anunţată pentru ediţia a 11-a a Festivalului Internaţional al Teatrului de Animaţie este Teatrul pentru copii şi tineret faţă în faţă cu publicul său.

Festivalul nu va neglija, însă, spectacolele pentru adulţi – o secţiune care în ediţia de anul acesta s-a bucurat de o apreciere deosebită, mai ales datorită unor titluri precum Allegro ma non troppo, Compania Zero En Conducta, Barcelona (care integrează natural şi convingător animaţia într-un discurs performativ bazat pe dans, mimă şi mişcare care a impresionat juriul şi publicul matur deopotrivă), Corabia pe valuri: Odiseea, compania Philippe Genty, Franţa (impresionantă prin inventivitate şi virtuozitate în ilustrarea uneo capodopere), Kajtus, vrăjitorul (premiu pentru regie) sau Tabula rosa, Teatrul de păpuşi şi marionete Hop Signor, Grecia (premiul pentru puritatea expresiei şi rafinament în teatrul cu marionete).

O secțiune importantă a acestui festival a constituit-o seria de conferințe susținute de personalități din lumea culturală, atât din țară cât și din străinătate, ce şi-au propus să analizeze și să dezbată situația teatrului de profil din lume, să facă o analiză a produsului cultural românesc și să ofere soluții pentru integrarea acestuia pe piața internațională.

S-a vorbit despre curaj – în special în relaţie cu posibilităţile de a integra animaţia, lucrul cu păpuşile sau obiectele şi teatrul gestual în producţii care nu mai ţin cont de distincţii depăşite, de tipul celei între teatrul „mare” şi teatrul de animaţie, teatrul de păpuşi şi marionete. Conferinţa Cristinei Modreanu (critic teatral), Curajul de a risca – exemple americane, poate servi drept manifest al acestei ediţii de festival. Octavian Saiu (profesor, cercetător, critic de teatru) a pledat, de asemenea, pentru căile fireşti şi necesare de a integra animaţia în teatrul „mare” şi de a-i recunoaşte acesteia posibilităţile imense de expresie şi avantajele pe care le are faţă de alte stiluri teatrale.

Majoritatea invitaţilor au atins subiectul actualizării şi difersificării tematice a teatrului românesc – inclusiv a celui de animaţie – atrăgând atenţia, precum a facut-o Cristina Modreanu în conferinţa sa, asupra funcţiei educative, formatoare a artelor performative, demonstrate din plin pe scenele occidentale la care ne raportăm.

Simon Wong a susţinut, alături de Adriana Titieni, o întreagă dezbatere pe marginea modului profund în care teatrul poate influenţa pozitiv educaţia copiilor de toate vârstele, atrăgând atenţia că nu aducem teatrul în şcoala pentru a promova pur şi simplu producţiile instituţiilor de profil, ci în primul rând pentru că predarea artei teatrale echipează elevii cu un set de abilităţi şi de cunoştinţe esenţial pentru dezvoltarea lor echilibrată şi completă. Aceşti elevi care iau contact cu artele performative se tranformă, apoi, firesc, în bunii cunoscători şi consumatori de teatru de calitate de care dezvoltarea artelor performative are atâta nevoie.

Nu în ultimul rând, profesioniştii, studenţii, amatorii dar şi curioşii au aflat câteva dintre secretele tehnicilor franţuzeşti ale teatrului de animaţie de la Simon T Rann, actor al companiei Phillipe Genty, prezentă în festival cu piesa Corabia pe valuri: Odiseea care foloseşte ingenios şi cu rezultate vizuale remarcabile animaţia unor obiecte cât de poate de obişnuite, alături de jocul la vedere al actorilor mânuitori.

Iată lista completă a premiilor acordate la finalul celei de-a 10-a ediţii a Festivalului Internaţional al Teatrului de Animaţie ”Spectacole de colecţie”

Mențiune acordată copiilor Vlad și Cristian Munteanu, frați gemeni, pentru interpretarea rolurilor principale din spectacolul “Prinț și cerșetor”- Teatrul pentru copii și tineret ”Căluțul de mare”, Constanța

Mențiune pentru aspirația poetică și individualitatea discusului artistic, spectacolului “Iubitafizica” – Compania de teatru Lightwave, București

Mențiune specială pentru dăruirea profesională, oferită de președintele de onoare al juriului, domnul Xiaodong Yin, și domnul Ion Parhon, președintele juriului, actorilor de la Teatrul de Animație Țăndărică, pentru spectacolele “Motanul încălțat” și “Capra cu trei iezi”, desfășurate în afara concursului la Institutul Oncologic București, Spitalul Marie Curie și Spitalul Grigore Alexandrescu

Premiul pentru varietatea și plasticitatea expresiei corporale spectacolului “Allegro ma non troppo” - Compania Zero en Conducta, Barcelona, Spania

Premiul “restitutio” spectacolului “Trei daruri fermecate” după Edward Gordon Craig, UNATC, București

Premiul de scenografie Iuliana Vîlsan pentru spectacolele ”Amintiri din copilărie”- Teatrul Ion Creangă și “Kiki și Bozo”- Teatrul Excelsior, București

Premiul pentru interpretare colectivă a personajelor din spectacolul ”Dragonul”- Teatrul “Toma Caragiu”, secția păpuși, Ploiești

Premiul pentru expresivitatea și performanța mijloacelor artistice spectacolului ”Muzicanții din Bremen”, Teatrul de animație Țăndărică, București

Premiul pentru ingenuitatea și rafinamentul spectacolului de marionete ”Tabula Rosa”- Teatrul Hop Signor, Atena, Grecia

Premiul de regie (ex aequo) - Konrad Dworakowski pentru spectacolul ”Kajtus, vrăjitorul”- Teatrul pentru copii și tineret ”Luceafărul”, Iași și lui Radu Dinulescu pentru spectacolul ”Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc”, Teatrul clasic “Ioan Slavici” - trupa de marionete, Arad

Premiul pentru inventivitatea și virtuozitatea ilustrării unei capodopere, spectacolului “O corabie pe valuri: Odiseea”, Compania Philippe Genty, Paris, Franța.
RomaniaLibera.ro

Articole similare :
comments powered by Disqus