Stiri de ultima ora

Brăila: Dublu eveniment editorial în cadrul Festivalului Internaţional Mihail Sebastian

Brăila: Dublu eveniment editorial în cadrul Festivalului Internaţional   Mihail Sebastian
Cultura




Lansarea cărţii "Scena şi ecranul" - texte de Mihail Sebastian, ediţie îngrijită de Petruş Costea, cercetător la Institutul de Istorie şi Teorie Literară "George Călinescu, şi istoricul literar Geo Şerban a avut loc vineri, la Muzeul Brăilei 'Carol I', în cadrul celei de-a VII-a ediţii a Festivalului Mihail Sebastian care se desfăşoară la Brăila.



 







Moderatorul evenimentului a fost Alexandru Marinescu, directorul Editurii Hasefer, care funcţionează în cadrul Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România, sub egida căreia a apărut volumul.



Tot vineri a avut loc dezbaterea pe marginea romanului "Eugenia" de Lionel Duraym, apărut la Editura Humanitas, moderatori fiind Petruş Costea şi Eva Galambos, senior editor "Realitatea Evreiască".



Evenimentele au fost organizate, în cadrul Festivalului Internaţional "Mihail Sebastian", de către Robert Schorr, directorul Departamentului de Cultură al FCER.



Volumul "Scena şi ecranul", unul extrem de interesant, continuă prezentarea făcută de-a lungul celor şapte ediţii ale Festivalului Internaţional Mihail Sebastian a publicisticii acestuia, a precizat directorul Editurii Hasefer, Alexandru Marinescu.



"Marele avantaj al festivalului este că aduce în atenţia publicului lucruri care nu mai există decât în ediţia Academiei Române, care a reunit întreaga operă a lui Mihail Sebastian şi, pe această cale, vreau să-i mulţumesc academiciaului Eugen Simion care ne-a permis să luăm din volumele Academiei texte de cronică dramatică şi de film pe care le-a avut Mihail Sebastian între anii 1927 şi 1935. Volumul are două secţiuni inegale ca întindere, dar bine potrivite între ele. Primul se referă la cronica dramatică, pentru că Mihail Sebastian n-a fost numai dramaturg, ci şi un apreciat cronicar cultural. (...) Al doilea se referă la cronica de film", a precizat Alexandru Marinescu.



Potrivit acestuia, cronica dramatică a lui Sebastian are aproximativ 150 de articole, în care acesta abordează probleme esenţiale care nu cuprind doar critica unui anumit spectacol sau altul, ci el prinde necesitatea unui repertoriu de calitate.



"Sebastian subliniază că un repertoriu de calitate este cel care face educaţia publicului, problemă care şi în zilele noastre doare foarte tare. Mihail Sebastian se referă de pildă la obligaţia Teatrului Naţional, subvenţionat şi în acea vreme de Guvern, de a juca acest rol educativ şi de a promova texte de calitate, nu texte care să aducă neapărat un succes comercial - asta este una dintre problemele majore pe care le atacă Mihail Sebastian în volum. Un al doilea aspect este calitatea jocului actorilor. (...) În ceea ce priveşte cronica de film, Mihail Sebastian o abordează într-un mod foarte interesant. La doi ani după ce în America avusese loc reprezentarea primului film sonor şi fenomenul cultural pătrundea în România vremii foarte rapid, Sebastian recunoaşte statutul de artă al cinematografului, dar pentru că cinematograful sonor era de dată foarte recentă, el spune, în 1929, că trebuie să facem diferenţa: cinematograful pur este filmul mut, dar filmul sonor şi-a câştigat rol de valoare", a detaliat Alexandru Marinescu.



Geo Şerban a subliniat că, prin publicarea textelor lui Sebastian sub forma unui volum, s-a urmărit între altele facilitarea prezentării acestora publicului larg. El a evocat cariera lui Mihail Sebastian care, "în mod suprinzător, ieşea din şcoală cu un nivel de pregătire care a putut să-l convingă pe Nae Ionescu că este un element de care se va putea folosi în revistă".



În romanul ''Eugenia'', apărut la editura Humanitas, scriitorul francez Lionel Duroy oferă cititorilor o ambiţioasă frescă a României anilor 1930-1940 inspirată de Jurnalul lui Mihail Sebastian.



"Cartea se leagă de Festivalul Sebastian pentru că subiectul cărţii este relaţia de dragoste a acestui personaj, Eugenia, cu Mihail Sebastian. (...) E foarte interesant că Duroy descrie Pogromul de la Iaşi şi între autor şi acest personaj fictiv există o paralelă, pentru că ambii provin din familii profund antisemite, şi ajung la concluzia că pentru combaterea antisemitismului este necesară educaţia. (...) Cred că este o lectură plăcută, atât pentru cel care a citit 'Jurnalul' lui Sebastian, din care cartea se inspiră copios, dar şi pentru cei care nu l-au citit şi care iau astfel legătura cu nişte realităţi din păcate triste pe care le-a traversat România în anii discriminării rasiale", a arătat Alexandru Marinescu.



Romanul "Eugenia" este unul destul de delicat pentru români, întrucât vorbeşte despre un episod foarte dur, a arătat la rândul său Petruş Costea. "Eugenia este un personaj inventat de Lionel Duroy, romanul începe în 1945, anul morţii lui Sebastian. (...) Partea mai consistentă din roman este legată de Programul din Iaşi din 1941. Eugenia Rădulescu vine dintr-o familie antisemită, dar interesant este modul în care i se trezeşte conştiinţa. Un lucru de amintit este ficţiunea din acest roman", a afirmat cercetătorul, care a prezentat volumul în cadrul festivalului. AGERPRES / (A - autor: Cătălina Matei, editor: Marius Frăţilă, editor online: Ady Ivaşcu)



 



Sursa foto: Muzeul Brăilei 'Carol I'





www.agerpres.ro

Articole similare :
comments powered by Disqus